søndag den 28. februar 2016

Lækre madpakkebagels

Vi er startet op igen efter en tiltrængt vinterferie, det betyder også at vi lige skal ind i rutinen igen med at producere lækre madpakker...


For mig er der ikke noget der hedder kulhydratfri kost, jeg elsker brød! Derfor skal denne uges madpakker bestå af bagels. Jeg har prøvet mange forskellige opskrifter i gennem tiden, men jeg synes at Meyers opskrift holder som grundopskrift. 

4 dl lunkent vand
50 g. gær
30 g. sukker
1/2 tsk salt
750 g. hvedemel

desuden vand til kogning og pynt (sesam, birkes eller lign.)

  1. Hæld det lunkne vand i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt sukker, salt og mel til det bliver en blød dej. Læg herefter dejen på et meldækket bord og ælt melet ind i dejen til den er glat og elsatisk. Dæk med et viskestykke i 15 min.
  2. Rul dejen ud til et rektangel på ca. 2 1/2 cm's tykkelse. Skær den ud i 6 lange strimler - 30 cm lange og 2 1/2 cm i brede. Rul hver pølse til dobbelt længde og skær dem over i 2, så du står med 12 strimler, hver 30 cm lange.
  3. Form pølserne til ringe og saml enderne. Dæk dem med et viskestykke og lad hæve i 20 min.
  4. Find en stor gryde frem og fyld den med ca. 4 l. vand.  Bring vandet i kog. Sænk 3-4 bagels ned i vandet af gangen og lad dem simre i 7 minutter.
    Tag dem op med en hulske og anbring dem direkte på bagepladen med bagepapir.
  5. Kog alle bagels og drys derefter ønsket topping på!
  6. Bag de 12 bagels i en forvarmt ovn ved 190 grader i 30 minutter til de er let brunlige og helt gennembagte. 


Dette er selvfølgelig ikke den traditionelle måde at lave bagels på, da de her rulles til pølser og samles. Hvis man er klar på en udfordring er ChefSteps bagels også meget lækre. Desuden er alle deres videoer super fine hvis man mangler inspiration :-) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar